Aamulla Timo heräsi ennen ylösnousua ja kävi kaappaamassa yhden sähkökaapelin vara-akun latausta varten. (Siis auttoi Saksalaisveneen Najad 320:n kahden nuoren saksalaismiehen veneen matkaan, jeesaamista motivoi se että sai sähköpaikan). Ponttoonit avattiin satama-altaassa ja samalla havaittiin, että eilinen potkuriköysi olikin oma keulakiinnitysköysi. Ei siis tarvinnut toisten apua saadakseen köyden potkuriin.
Purjehtimaan lähdettiin odotuksella, että laitetaan purjeet ylös ja sitten kone auttamaan. Yllätys oli, että vauhtia riitti 8 solmua jyrkkään vastaiseen. Mukavaa menoa kesti iltaneljään asti, jolloin tuli sadekuuro ja tuuli loppui. Sen jälkeen tuuli vaihteli yllättävästi suuntaa (olematon) ja saatiin vene pari kertaa pakillekin. Päätepysäkki läheni ja laitettiin kone käyntiin. Jostakin syystä kone pari kertaa oikutteli, mutta suostui lopulta käymään satamaan asti.
Päätesatama on Bergvara, pikkuinen kylä Ruotsin itärannikolla parikymmentä mailia Öölannin sillan, Kalmarin kaupungin eteläpuolella. Satamassa on paljon tervehenkisiä harrastamismahdollisuuksia, hyvä uimaranta ulkosuihkulla, lasten leikkialue ja camping alue meren rannalla. Mutta pankkiautomaatille on viisi kilometriä, eipä kulu rahaa.
Huomenna jatketaan Oskarshamniin, mikäli tuulet sopii.
In the morning we bot the electric cable, so we could charge the batterys. After we got pontoons open we noticed, that the rope in the propeller yesterday was our own.
We started sailing and though that if the weather is too calm, we will use motor. However the speed was 8 kn and it continued untill 4 o'clock in the evening. After a rain showers the wind died and we started the motor. The motor was a little bit unstable but at last we got to harbour.
We got to harbour Bergvara, which is a little village in the eastern side of southern Sweden.
Tomorrow we will continue towards Oskarshamn, if the winds are good.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti